Er jeg blevet snydt med mine præmieobligationer?

Jeg er indehaver af ca. 10 præmieobligationer af forskellige serier/farver. Nu læser jeg netop i Børsen (15.01.1998), at Staten lukker for disse obligationer ved udløb. Kursen styrtdykker.

Nu dukker der jo en mængde spørgsmål op:

* Er jeg blevet taget grundigt ved næsen?

* Staten vil indløse dem - hvordan foregår det?

* Vil der stadig være trækning, så man dog stadig har en chance for at få lidt fordele ud af det?

SVAR:

Jeg mener ikke, at du er blevet grundigt taget ved næsen. Det har altid været en kendt sag, at præmieobligationer havde en bestemt løbetid, hvorefter de blev indløst til kurs 100.

Mange har troet, at løbetiden ville blive forlænget, fordi dette er skete hidtil, men det kan ikke forhindre, at finansministeriet har ret til at undlade at forlænge løbetiden ved udløb.

Indløsningen sker i banker og sparekasser, hvor du ved at aflevere obligationer får udbetalt obligationens pålydende.

Der er trækninger lige indtil de enkelte serier udløber, og jeg håber, at du er heldig ved trækningerne, således at du kan få lidt kompensation for kursfaldet.

Du kan læse mere om præmieobligationer på emne nr. 651-8.