Kan vi trække gaver til vor søn fra i skat?

Vi er tvivl om man kan få et skattefradrag, når man giver en pengegave til sine børn.

Vi vil gerne hjælpe vores søn på 21 år i gang med en lejlighed - hvis vi giver ham penge til udbetalingen, kan vi så trække noget fra i skat??

SVAR:

I kan bestemt ikke få fradrag for gaver til jeres søn.

Hvis I giver ham en gave på under 71.500 kr. her i 2023, skal jeres søn ikke betale gaveafgift på 15%.

I kan hver for sig give ham en gave på 71.500 kr. således at han afgiftsfrit kan få i alt 143.000 kr.

Skal han have mere, kan resten være et såkaldt rentefrit familielån på anfordringsvilkår.

Prøv at gå ind på vor emneoversigt nr. 610. Her finder du en masse oplysninger om økonomisk støtte inden for familien

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600