Er der troskabspligt, når separationsansøgningen er indsendt?

Hejsa.

Vi er nogle stykker, der er kommet til at diskutere utroskab.

Hvis separationspapirerne er underskrevet, men parterne ikke er blevet indkaldt til amtet endnu, er det så utroskab, hvis en af de berørte har samleje med tredjepart?

HVOR går grænsen?

Svar:

Der kan godt opnås umiddelbar skilsmisse på grundlag af utroskab, som har fundet sted efter at parterne har underskrevet separationspapirerne.

Den præcise grænse er, når Familieretshuset har udstedt separationsbevilling eller retten har afsagt separationsdom. Den anden part kan ikke kræve skilsmisse på grund af en utroskab, der er begået efter dette tidspunkt.

Der med andre ord troskabspligt lige indtil der foreligger en lovformelig separation, men ikke et sekund længere.