Er det korrekt, at jeg har fået 50% af rentefradragene, som plejer at blive ført på min mands selvangivelse?

Vi er gift og står begge som ejer af vores hus. Tidligere har vi lagt hele rentefradraget på min mands selvangivelse. Men i år hvor kommunen automatisk lavede selvangivelsen, sendte de mig en tilbagebetaling af skat på ca. 28.000 kr. Det skal lige nævnes at min mands indkomst er ca. dobbelt så stor som min.

På forespørgsel svarede kommunen, at det var fordi de havde delt rentefradraget på de 2 selvangivelser, og at min mand senere ville modtage en opkrævning på restskat. De hævdede, at det var ligegyldigt, hvem af os der havde rentefradraget. Resultatet var det samme.

Er det korrekt, at fordelen af rentefradraget på den største indtægt, er den samme som på en mindre indtægt?

Svar:

Ja det er korrekt, at værdien af rentefradraget for samlevende ægtefæller er den samme, uanset om fradraget sker i den høje eller en lave indkomst.

Fradraget sker jo kun i bund- og mellemskatten, og hvis den med den lave indkomst kommer under grænsen for mellemskat på 139.000 kr. i 1998, overføres det uuudnyttede bundfradrag til den anden ægtefælle.

Det er også korrekt, at fradragene er blevet fordelt med 50% til jer hver, da I begge er debitorer på lånene.

For 1997 taber I et lille beløb på grund af ændringen af rentefradragets fordeling, da du kun får et rentetillæg på 4%, mens din mands restskat bliver tilskrevet et rentetillæg på 7-8%.