Kan min kone få de fulde fradrag på huset, mens jeg arbejder i udlandet?

Måske I vil hjælpe med afklaring af et lille spørgsmål? Vi har fået forskellige svar, når vi har spurgt forskellige steder....

Jeg bor i Danmark og arbejder i Tyskland for et flyselskab. Det giver mulighed for halv lempelse i henhold til Ligningslovens paragraf 33a. Min kone arbejder i Danmark og har ikke mulighed for halv lempelse.

Vi har købt hus i fællesskab og ejer hver halvdelen.

Er det tilladt at trække hele fradraget for renter etc på huset fra på min kones selvangivelse eller er det et krav at fradraget skal fordeles med halvdelen til hver?

Svar:

Fradragene på huset skal i denne situation fordeles efter bodelprincippet i kildeskattelovens § 24 A, og det betyder, at din kone kun kan få halvdelen af fradraget, da hun kun ejer halvdelen af huset.

Dette følger af en landsskatteretskendelse fra 1992, som er gengivet i TfS 1992.128 LSR.

Hvis fordelingen af rentefradragene ikke har betydning for jeres samlede skat, kan I godt aftale, at din kone skal have alle fradragene, men i jeres tilfælde vil fordelingen få betydning for den samlede skat.