Kræver refusion af skattefordel gaveægtepagt?

Min kone og jeg har fuldstændigt særeje. På grund af min kones erhvervsvirksomhed (en skov) har jeg fået overført et stort uudnyttet underskud til min skattepligtige indtægt, der har resulteret i en skattebesparelse for mig.

En del af denne besparelse vil jeg overføre fra mit særeje til min kones særeje. Kan jeg gøre dette uden samtidigt at skulle udfærdige et "Gavebrev"?

Hvad er konsekvenserne, hvis der ikke udfærdiges et sådant ?

Svar:

Det kan naturligvis diskuteres, om det i det hele taget er en gave, at du refunderer skattebesparelsen til din hustrus særeje. Du kunne muligvis dømmes hertil, hvis sagen blev sat på spidsen.

For at undgå enhver tvivl, bør overførslen ske ved en gaveerklæring, som I begge underskriver.