Kan jeg få ændret bodelingen?

Jeg blev skilt efter 13 års ægteskab d. 12.12.1996. Vi oprettede en bodelingsoverenskomst, hvor jeg fraskrev mig alt, ejerlejlighed, indbo og hvad der ellers måtte være. Jeg tog faktisk kun min tøj med mig.

Det skal lige siges, at jeg var psykisk nede ovenpå skilsmissen, og jeg ville bare ud af det. Vi har en søn på 16 år, som bor hos mig (hans mor), vi har fælles forældremyndighed. Her er der ingen problemer.

Der har ikke været advokat eller andre rådgivere indbladet i skilsmissen, eller til udfærdigelse af bodelingsoverenskomst.

Kan denne bodelingsoverenskomst ændres, da jeg nu er ved at komme op til overfladen igen?

Svar:

Dit afkald på din halvdel af fællesformuen kan tilsidesættes efter reglerne i ægteskabslovens § 58 eller aftalelovens § 36, hvis jeres bodelingsaftale bedømt efter forholdene på tidspunktet for dens indgåelse skønnes urimelig, eller hvis det i øvrigt efter en samlet bedømmelse vil være urimeligt at gøre aftalen gældende.

Det lyder til, at du står stærkt, da du var nedtrykt og ikke havde advokatbistand.

Jeg vil råde dig til snarest at rette henvendelse til en familieretsadvokat.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.