Kan min tyske hustru få opholdstilladelse?

Jeg er en 46 årig fraskilt mand, som agter at indgå nyt ægteskab med en tysk statsborger.

Bryllup er fastsat til februar 1997, og skal foregå i Limassol på Cypern.

Min kommende ægtefælle, som er 50 år, skal ikke arbejde og vil ikke være arbejdssøgende.

Hun har været fraskilt i 8 år, efter 11 års ægteskab med en amerikansk statsborger, og var i denne periode bosiddende i USA. Siden 1988 har hun været bosiddende på Cypern.

Hun flytter til Danmark medio november 1996, for bo sammen med mig og min søn.

Jeg har hørt så meget om problemer med opholdstilladelse også til ægtefælle med fremmed statsborgerskab, og jeg ville gerne tage nogle af problemerne i opløbet.

Svar:

Da din tilkommende ægtefælle er tysker og dermed EF-statsborger, har hun ubetinget ret til opholdstilladelse i form af et såkaldt EF/EØS-opholdsbevis.

Det kan du læse mere om på emne nr. 517: Skal du giftes med en udlænding, hvor du også kan læse om, hvilket lands lovgivning, der kommer til at finde anvendelse i jeres ægteskab.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg
.