Hæfter min kone for renterne af min gamle skattegæld?

Man hæfter normalt kun for sin egen gæld, hvis man er gift, men med hensyn til skattegæld hæfter man jo også for sin ægtefælles gæld med hensyn til skyldige personlige skatter, men nu kommer mit spørgsmål.

Jeg påtænker måske at gifte mig, men jeg har en stor skattegæld fra 2005 på ca 600.000 kr. Den ved jeg godt, at den vil min ægtefælle ikke komme til at hæfte for, da den ligger forud for et eventuelt giftemål, men da skattevæsenet på årsopgørelserne hvert år beregner renter af gælden, betyder det jo, at selvom jeg nu og fremover betaler den skat, som svarer til mine indtægter og fradrag, så får jeg hvert år en restskat på ca 60.000 kr. som netop er renter af den gamle skattegæld.

Kan min samlever, hvis vi gifter os, så komme til at hæfte for disse renter, og kan hendes eventuelle overskydende skat så tilbageholdes til disse renter.

Svar:

Hvis renterne kommer til at optræde på årsopgørelsen som en restskat for 2005 eller senere, hæfter din hustru for denne, hvis restskatten forgæves er søgt inddrevet hos dig

Hvis din kommende hustru hæfter, kan der ske modregning i hendes overskydende skat.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.