Kan jeg blive skilt, når min hustru har fundet frem til, at hun er lesbisk?

Min kone og jeg har været gift i seks år og har tre børn sammen.

For nyligt har min kone fundet frem til at hun er lesbisk.

Spørgsmålet er om det i den forbindelse er muligt at opnå skilsmisse uden at vi flytter fra hinanden.

Vi har et godt forhold og ønsker fortsat at bo sammen af hensyn til vores fælles børn. Ingen af de grunde jeg kender til skilsmisse uden separation er opfyldt (bigami, vold, utroskab

Svar:

Du kan ikke få en såkaldt umiddelbar skilsmisse uden separation med den begrundelse, at din kone er lesbisk.

Du må nøjes med en separation, og det vil kræve, at I ophæver samlivet i mindst 6 måneder.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Ryesgade 31,
8100 Århus C
Tlf. 86130600