Kan jeg bestemme særeje over hus, som jeg giver til mine børn som delvis gave?

Kan jeg bestemme særeje over et hus, som jeg for en dels vedkommende giver til mine børn som gave.

Mine 2 børn overtager hus inkl. pantegæld friværdi 200.000 kr.,  der således er gave med 100.000  kr. til hvert barn, men kan jeg også tillige i et gavebrev bestemme, at hele ejendommen skal være børnenes særeje?

SVAR:

Du kan som giver bestemme, at ikke blot gaven, men hele ejendommen skal være særeje for dine to børn

Indtil d. 01.01.2018 skulle gavemomentet være væsentligt eller betydeligt, men ved gaver givet efter d. 01.01.2018 skal der blot være et utvivlsomt gavemoment

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus