Hvad skal jeg gøre, når min mand ikke ville underskrive ægtepagt om, at kapital- og ratepensioner skal ligedeles ved separation eller skilsmisse?

Jeg har hos jer bestilt formular nr. 250 S til ægtepagt om ligedeling af kapital- og ratepensioner

Min mand ikke vil skrive ægtepagten under.

Den nye lov sætter os hjemmegående i en meget kedelig situation. Vi skal ’tigge’ vore mænd om at skrive et dokument under for at bibeholde vore rettigheder i forbindelse med skilsmisse.

Sådan en lov burde kun indføres med fremadgående virkning og ikke med tilbagegående...

Jeg gad vide, hvordan min mand ville have det, hvis det havde været mig, der pludseligt kunne få hele puljen, i tilfælde af skilsmisse  - mon ikke han også ville være ret utilfreds og forsøge at sikre sig.

Hvad skal jeg nu gøre?

SVAR:

Du kan starte med at spørge din mand, hvorfor han ikke vil skrive ægtepagten under.

Hvis han ikke kan eller vil give nogen rimelig begrundelse, må du overveje, om du vil acceptere, at du mister retten til halvdelen af din mands kapital- og ratepensioner fra d. 01.01.2007, eller om du vil søge om separation inden da. Vore politikere i Folketinget har desværre ikke villet give dig andre valgmuligheder.

Du kan naturligvis returnere formularen og få dine penge tilbage

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.