Kan jeg give ved skilsmisse give afkald på enkepension til fordel for mine børn?

Kan jeg som hustru i forbindelse med skilsmisse give afkald på enkepensionen og lade den tilfalde vores børn?

Svar:

Du kan godt give afkald, men enkepensionen vil ikke dermed gå til børnene.

Børnene vil evt. kunne få børnepension, indtil de fylder 24 år, men dette gælder, uanset om du bevarer retten til enkepension.

Jeg har umiddelbart svært ved at se en fornuftig begrundelse for, at du skulle give afkald på retten til enkepension.

Du kan læse mere om bevarelse af retten til enkepension på emne nr. 565 Skal hustruen bevare retten til enkepension?