Kan vi inden brylluppet lave en aftale om, at jeg skal blive boende i min lejlighed i tilfælde af skilsmisse?

Min kæreste og jeg bor i min leje-lejlighed. Vi påtænker at blive gift.

Jeg kan forstå at retten bestemmer, hvem der skal beholde lejligheden i forbindelse med en evt. skilsmisse.

Da jeg med meget besvær har skaffet lejligheden, vil jeg gerne sikre mig.

Kan jeg lave særeje, hvor lejligheden indgår?

Kan vi lave et dokument, hvor lejligheden skal tilfalde mig?

Svar:

Da der er tale om en lejet lejlighed, kan den ikke gøres til dit særeje.

I kan ikke gyldigt indgå en forhåndsaftale om, at du skal beholde lejligheden i tilfælde af separation eller skilsmisse. En sådan aftale kan først indgås i forbindelse med en aktuel forestående separation eller skilsmisse.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus