Er min kones nye ejendom hendes særeje, selv om den ikke er nævnt i ægtepagten?

Min hustru har ved ægtepagt en ejendom som særeje.

Hun sælger ejendommen og køber en anden ejendom uden at det bliver registreret i ægtepagten.

Er ejendommen at betragte som særeje eller fælleseje?

SVAR:

Den nye ejendom er din kones særeje, hvis udbetalingen er betalt af de  midler, som den gamle ejendom indbragte.

Dette gælder dog ikke, hvis det i ægtepagten skulle være aftalt, at det, der træder i stedet for særeje (surrogater), skal være delingsformue, men det er yderst sjældent, at en sådan aftale indgås.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus