Hæfter min kone for mine restskatter opstået i separationstiden?

I efteråret 1990 blev jeg separeret fra min ægtefælle. I efteråret 2000 flyttede jeg og min ægtefælle sammen og ophævede herved separationen.

Mit spørgsmål er nu, om der kan foretages udlæg i min ægtefælles formueaktiver for den del af min skattegæld, der er opstået i den periode, hvor vi var separeret.

SVAR.

Svaret er ja.

Din hustru hæftede ikke for din skattegæld, mens I var separeret, men ved genoptagelsen af samlivet er separationen bortfaldet og så indtræder hæftelsen i medfør af kildeskattelovens § 72, stk. 2.

Situationen havde været en anden, hvis I var blevet skilt, og så i 1990 havde giftet jer med hinanden på ny.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.