Kan jeg kræve kompensation for de 50.000 kr., som jeg har hævet i min pensionskasse til ombygning af huset?

For 6 år siden tog jeg 90.000 kr ud af min pensionskasse til brug for en ombygning af fælles hus. (Der blev kun 50.000 kr tilbage efter skat)

Nu skal jeg skilles ( p.g.a. min mands utroskab) og jeg ærgrer mig over, at jeg aldrig fik pengene tilbage til min senere pension.

Kan jeg kræve kompensation for pensionspengene ved en bodeling?

Svar:

Det kan du desværre ikke

Hvis du havde anvendt særejemidler til forbedring af jeres hus, ville du kunne gøre et reguleringskrav gældende.. Se nærmere emne nr. 578.

Det er fast antaget, at denne regel ikke kan finde analog anvendelse, når du har anvendt pensionskassemidler, som ikke skulle deles.

Du skulle have krævet, at du ved ægtepagt havde fået et særeje til en værdi på 50.000 kr.