Hvad sker der, hvis min mand dør først, når huset er hans særeje?

Min mand har særeje på huset. Hans mor ejer halvdelen af huset. Han har ikke oprettet testamente. Vi har to børn på 16 og 17 år.

Hvad sker der, hvis min mand dør?

SVAR.

Svaret på dit spørgsmål afhænger af, hvilken type særeje, der er tale om.
Hvis din mands halvpart af huset er fuldstændig særeje, kan du ikke sidde i uskiftet bo med dette, men nok med jeres øvrige fællesbo. Det fuldstændige særeje skal skiftes, og du arver 1/2 og jeres to børn  arver hver 1/4.
Hvis din mands særeje derimod er skilsmissesæreje, bliver det delingsformue ved død, og du vil da kunne sidde i uskiftet bo også med halvdelen af huset.

Du kan læse mere om de forskellige særejeformer på emne nr. 531.