Kan min kone gøre krav på andelslejlighed, som står i hendes navn?

Min kone og jeg skal skilles og jeg er i tvivl om hvem der skal have retten til vores andelsbolig. Min kones navn står på boligkontrakten og vi har ikke særeje. Hvem kan gøre krav på andelsboligen?

Hvis jeg køber en anden andelsbolig inden vi bliver skilt, hvem får så retten til denne nye andelsbolig?

SVAR.

Sagen skal afgøres efter samme regler som gælder for lejeboliger.

Hvis I begge ønsker at blive boende andelsboligen, skal spørgsmålet afgøres under en ægteskabssag ved retten. Retten vil lægge vægt på, hvem der har mest behov for andelslejligheden og især, hvem der får forældremyndigheden over børnene. Din kone har ikke fortrinsret blot fordi hun står som ejer af andelsbeviset. Det kan du læse mere om på emne nr. 564

Du vil med stor sandsynlighed kunne beholde din nye andelslejlighed, da denne ikke har tjent til fælles bolig. Til gengæld forringer du dine chancer for at få den nuværende andelslejlig, hvis du har skaffet dig en anden bolig, inden retten skal afgøre spørgsmålet.