Kan jeg undgå, at min kommende hustru arver mig?

Jeg har en betydelig formue og påtænker giftemål med en dame, der er noget yngre, og som sandsynligvis vil overleve mig.

Kan jeg på nogen måde undgå, at hun arver mig og derefter hendes børn, frem for at mine egne børn arver hele min formue.

Svar:

Du kan sørge for at oprette ægtepagt om fuldstændigt særeje inden ægteskabets indgåelse. Fuldstændigt særeje skal hverken deles ved separation, skilsmisse eller død.

Selv om din formue er dit fuldstændige særeje, arver din hustru 1/2 heraf, og du skal derfor desuden bede din tilkommende hustru om at give arveafkald. Arveafkaldet skal ske skriftligt, men det er ikke nødvendigt, at arveafkaldet gives i testamentsform.

Arveafkaldet skal gives med virkning for din hustru og hendes livsarvinger. Der skal med andre ord være tale om et blankt arveafkald. Arveafkaldet skal også omfatte din hustrus ret til tvangsarv og suplleringsarv.

Din hustru bliver automatisk begunstiget på en række pensionsordninger og livsforsikringer, og du bør derfor overveje, om begunstigelsesklausulerne i disse skal ændres. Et arveafkald er ikke automatisk et afkald på begunstigelserne på de nævnte ordninger.