Har min kæreste ret i, at hun har ret til en andel i friværdien i mit hus, da vi har boet sammen i 2 år?

Min kæreste og jeg har nu i 2 år boet i mit hus, som jeg er eneejer af.

Da jeg har ejet huset i snart 7 år, er der en betydelig friværdi. Min kæreste mener nu, at hun efter 2 år har krav på deling af friværdien i mit hus.

Jeg mener at denne regel kun gælder lejeboliger.

Jeg betaler ca. 16.000 kr om måneden til vores fælles budgetkonto og hun betaler ca. 4.000 + kost.

Svar:

Din kæreste har ikke fået noget krav på en andel af friværdien, blot fordi I har boet sammen i mere end 2 år.

Hun kan i bedste fald få tilkendt et mindre kompensationsbeløb, hvis hun kan godtgøre, at du er blevet beriget på hendes bekostning. Du kan læse mere om kompensationskrav på emne nr. 472