Kan min samlevers kreditor gøre udlæg i hendes halvdel af huset, når jeg har betalt hele udbetalingen?

Jeg har lige købt hus sammen med min kæreste. Jeg har betalt en stor udbetaling og min kæreste har ikke givet noget til udbetalingen. Vi er ikke gift, så jeg har
bare taget for givet at udbetalingen stadig "tilhører" mig.

Nu dukker der så pludselig en gammel kreditor op, da min kæreste engang i firserne var medejer af et hus der røg på tvangsauktion.

Nu kræver kreditor så, at gælden skal være betalt tilbage i løbet af 14 dage - med trusler om at gøre udlæg via fogedretten.

De kan selvfølgelig se, at der er en friværdi i huset, men kan de gøre udlæg i den, når det nu er "min" friværdi?

Hvis huset bliver solgt, vil der ikke være penge tilbage, når jeg har fået mine penge og evt. ejendomshandler er betalt.

Bør/kan jeg sikre mig juridisk så lignende ting ikke kan ske?

Svar:

Din kærestes kreditor kan godt gøre udlæg i hendes halvdel af huset og sætte denne halvdel på tvangsauktion.

Dit tilgodehavende mod hende kunne være sikret ved et pantebrev i hendes halvdel af huset