Hvor ofte må jeg overnatte hos min eks-kæreste?

Jeg vil gerne starte med at sende nogle "roser" til Dansk Famileadvokat. Det er en supergod idé I har fundet på her, men nu til mit spørgsmål....

Vi er et par som har levet i et papirløs forhold. Vi har dog bestemt at gå hvert til sit grundet private grunde, som vi ikke behøver at komme ind på her.

"Min" pige har beholdt lejligheden og jeg har fundet et værelse, hvor jeg bor og er tilmeldt folkeregisteret på den ny adresse. Min pige er på bistandshjælp og har søgt om forhøjret hjælp både børnepenge og boligsikring, da hun ny bor alene.

Da vi stadigt er gode venner besøger jeg "min" pige og børnene af og til og jeg sover da også hos hende ind imellem når jeg kommer forbi hendes dør...men må jeg i det hele taget dette??.

Vi har hørt man kan blive tiltalt for socialt bedrageri, hvis bare jeg besøger hende eller overnatter hos hende en enkelt gang. Kan det være rigtigt?

Må jeg ikke besøge min "forhenværende" familie og evt. overnatte hos dem uden at risikere hun får "ballade"???

Findes der nogen "besøgsregler" eller "overnatningsregler" for et sådan tilfælde..

 Svar:

Din forhenværende samlever skal være "reelt enlig" for at modtage børnetilskud m.v., så det kan ganske rigtigt blive en økonomisk dyr affære, hvis du jævnligt overnatter og opholder dig hos hende.

Der findes ingen "besøgsregler" - for nu at svare som spurgt - og derfor vil det afhænge af de helt konkrete omstændigheder, om din ekssamlever kan betragtes som "reelt enlig".

Har du fx din egen fuldt møblerede lejlighed, hvor alle dine ejendele og herunder alt dit tøj er, så vil de sociale myndigheder måske acceptere, at du en sjælden gang overnatter hos din gamle kæreste. Men sker det fx en gang ugentligt, befinder hun sig på den forkerte side af dansk lovgivning.