Bør jeg kautionere for min kæreste?

Jeg har nogle spørgsmål angående kaution.

Min kæreste har en gæld fra han var selvstændig på ca 650.000 kr. Han er ved at forsøge at lave et forlig, hvor han skal betale 150.000 kr. med det samme og så frafalder de resten af gælden.

Men det er ikke sikkert, at han kan finde en der vil være kautionist for ham.

Og da overvejer jeg ,om jeg kunne være det.

Jeg bor alene med min søn på 3 år, jeg er under uddannelse og vi klarer os for uddannelsesgodtgørelse, vi bor i en lejet lejlighed og har ingen bil eller andet, som jeg kan stille som garanti.

Skal man have noget af værdi, som man kan stille som garanti, eller kan man   blive kautionist uden ?.

Jeg har et boligindskudslån på 5000 kr. - det er det eneste jeg nogensinde har haft lånt.

Han regner med at kunne betale 3500,- pr. mdr. og så skulle han kunne være færdig med at betale lånet om 5 år.

Ville jeg kunne risikere at skulle betale, hvis han senere vil have nedsat det månedelige beløb?

Kan i forklare lidt om, hvilken risiko jeg løber.

 Svar:

Jeg synes ikke, at du skal påtage dig kautionen.

Du risikerer at skulle betale hele beløbet, og det kan blive meget hårdt i din situation.

Du får jo ikke det fjerneste til gengæld for at løbe risikoen, og jeg kender mange eksempler på mennesker, der senere bitterligt har fortrudt, at de har været så letsindige at kautionere for andre.

Diu kan teoretisk godt kautionere, selv om du er ude af stand til at opfylde kautionsforpligtelsen, men de fleste pengeinstitutter vil nok ikke betragte din kaution som ret meget værd.

Afdragsperioden kan normalt ikke forlænges uden dit samtykke, men din retsstilling er svag, hvis dette alligevel skulle ske.

Kautionen vil også gælde, hvis din kæreste dør eller hvis I går fra hinanden. Du er med andre ord bundet op af kautionen i mindst 5 år frem - så vort råd må ubetinget være.

Lad være.