Skal vi følge min banks råd om, at min insolvente kæreste skal med på skødet?

Min kæreste og jeg har planer om at købe en ejerlejlighed til ca. 1,5 mill. kr.

Nu forholder det sig sådan, at han intet kan eje, da han har været gået konkurs med et firma.

Min bank vil have at han også skal skrive under på købsaftalen, da jeg ikke vil kunne sidde i lejligheden alene. Kan han det uden at kreditorerne kommer og gør krav på deres ?

Kan de gøre deres krav gældende overfor mig ?

Kommer jeg til at hæfte for hans gæld, hvis vi gifter os?

Svar:

Det ville være fuldstændig tosset at lade din samlever komme med på skødet, da hans kreditorer da vil kunne gøre udlæg i hans halvdel af ejerlejligheden.

Din bankrågiver ved åbenbart ikke, at din kæreste er dybt insolvent, eller også er din bankrådgiver helt usædvanlig ukyndig i elementær jura - for at sige det mildt.

Du hæfter ikke for din kærestes gæld og det kommer du heller ikke til,  hvis I gifter jer.