Kan min samlever gennem 12 år sidde i uskiftet bo?

Jeg har i de sidste 12 år boet papirløst sammen med en kvinde.

Vi har nu købt hus sammen.

Jeg har to børn. Kan jeg få lavet et juridisk dokument, der sikrer, at min partner kan sidde i uskiftet bo efter min død?.

Svar:

Uskiftet bo kan kun etableres, hvis I er gift og har fælleseje ved din død.

Du kan lave et testamente, hvor din samlever får livsvarig brugsret til f. eks. din halvdel af huset plus indbo. Dette vil dog kun kunne lade sig gøre, hvis børnenes tvangsarveret til en fjerdedel af din formue ikke bliver krænket.