Kan min samlever opsige mig uden varsel?

Jeg er boet mindre end 2 år hos min samlever i hendes lejlighed.

Lejekontrakten står i hendes navn. Efter mundtlig aftale betaler jeg en del af husleje, telefon, osv., men vi har ingen aftale vedrørende evt. ophør af samlivet.

Efter at have læst Deres udmærkede informationssider forstår jeg at i tilfælde af opløsning af vores samliv kan min samlever tvinge mig til at flytte fra lejligheden. Mine spørgsmål er:

1. Hvor lang er opsigelsestiden?

2. Hvis jeg selv vælger at flytte ud, hvad er mine forpligtelser vedrørende husleje, mm.?

Venlig hilsen,

Papirløs samlever

Svar:

Der gælder intet opsigelsesvarsel, så du kan strengt taget blive bedt om at flytte med det samme.

Til gengæld har du ingen forpligtelser hvad angår husleje m.v.

Hvis du en anden gang flytter ind i en lejlighed, som en anden har lejet, gør du klogt i at forsøge at få dit navn på kontrakten. Du har ikke krav på det, men de fleste udlejere vil sige ja, for derved får de to personer, som hæfter solidarisk for alle forpligtelser. Og du får en behagelig sidegevinst. Nemlig at I har lige ret til at beholde lejligheden i tilfælde af, at jeres samliv går i opløsning.

Kan du ikke komme på kontrakten, så indgå eventuelt en aftale, hvor du skal opsiges med et bestemt varsel, og hvor jeres økonomiske forpligtelser hvad angår husleje m.v. forbliver uændrede i opsigelsesperioden. En sådan aftale er en del af den generelle samlivskontrakt, som vi har udformet, og som du - i givet fald - kan læse mere om på emne nr. 242.