Hvordan sikrer vi hinanden?

Jeg bor med min kæreste i en ejerbolig, vi er ikke gift og har ikke tegnet nogen form for officielle dokumenter til sikring af vores samliv.

Vi har en fælles datter på snart to år. Jeg har en nu to årig søn, som jeg ikke har nogen kontakt til men betaler til børnepenge til månedligt.

Hvordan bør vi sikre os?

Kan vi sikre, at såfremt jeg dør får min partner det fulde udbytte af min pension?

SVAR:

Du kan læse svaret på vore mange emner om papirløse samlivsforhold. Gå ind på emne nr. 400, hvor du får en oversigt.

  1. I bør eje boligen i lige sameje, således at I er ligestillede ved samlivsophør.

  2. I bør oprette en samejeoverenskomst (formular nr. 243)

  3. I bør oprette et gensidigt testamente.(formular nr. 245)

  4. I bør indsætte hinanden som begunstigede på jeres eksisterende livs- og ulykkesforsikringer

  5. I bør tegne krydsende livsforsikringer.

Du kan ikke indsætte din samlever som begunstiget til din pension. Det kan du læse mere om på emne nr. 453. Dette problem kan I kun løse ved at I gifter jer.