Skal gælden deles?

Jeg har i 4 år levet i et papirløst forhold med to børn. Men det er stoppet for 8 måneder siden.

Problemet er, at vores fælles udgifter samt gæld er faldet til betaling.

Dette sker desværre på min beregning, da jeg har arbejde og min tidligere samleverske er på bistand. Kan det være rigtigt, at det er mig alle henvender sig til, da min økonomi ikke kan bære alle de afdragsordninger.

Er det ikke muligt at få delt gælden i 2, da jeg er nået til et punkt, hvor JEG ikke kan klare flere udgifter og må sige stop - med frygt for de udgifter, der følger heraf.

SVAR:

Hvis gælden er stiftet i dit navn alene, er der ikke meget at stille op.

Hvis gælden er stiftet i begges navne, f. eks. et banklån eller en City-konto , hæfter i solidarisk, og du kan derfor blive afkrævet den fulde gæld. Du kan således ikke kræve, at gælden bliver delt i to.

Du kan imidlertid gøre regres mod din tidligere samleverske for halvdelen af gælden. Hvis hun er på bistandshjælp, ejer hun sikkert ikke noget af betydning, og dit regreskrav er i så fald ikke meget værd.