Skal bil og indbo deles?

Min kæreste og jeg er gået fra hinanden. Vi boede kun sammen 3,5 år. Vi var ikke gift, kun samlevende, men havde fælles økonomi.

Nu mener hun, at vi skal dele alt. Kan det være rigtigt?

Jeg mener, at vi kun skal dele de ting, vi har købt i fællesskab, mens vi boede sammen.

I den periode vi boede sammen arvede jeg kr. 45.000,- efter min far. Disse penge blev brugt til en computer og nogle møbler. Har jeg ret til disse ting, eller er det en del af vores fælleseje?

Jeg solgte også en lejlighed, som jeg havde købt, før jeg mødte hende. Ved denne handel "tjente" jeg ca. 30.000,-. Disse penge blev brugt til en udbetaling på en ny bil. Bilen har jeg overtaget, men skal jeg tilbagebetale halvdelen af udbetalingen til hende?

Jeg har foreslået hende at vi sætter os ned og deler tingene som fornuftige mennesker, men da det er mig, der har ønsket at bryde forholdet, er hun ret bitter, og er meget svær at snakke med. Hun har endda sagt at hun ville kontakte en advokat med henblik på deling af indboet.

Har jeg juridisk ret til at tage de ting som står i mit navn (iflg. købskvitteringerne)?

SVAR:

Der er som udgangspunkt ikke noget fællesbo i den foreliggende situation.

I kan hver for sig udtage, hvad I ejede, da samlivet startede, og hvad I hver for sig har købt under samlivet. Du kan derfor udtage computeren og de møbler, som du købte for arven. Du kan desuden udtage din bil, da denne er købt i dit navn for dine penge.

Hvis der måtte være effekter, som I har købt for fælles midler, er der opstået sameje herom, og disse effekter skal derfor deles.