Hvilke jobs kan jeg søge som 14-årig?

Jeg er en 14-årig pige, som kunne tænke sig at få sig noget at beskæftige sig med i fritiden!

Da min ryg ikke tillader at jeg bærer tunge ting, har min far forbudt mig at   søge et arbejde som avisbud.

Derfor vil jeg gerne spørge om, hvilket arbejde kan jeg tillade mig, som mindreårig, at søge om? Eller er der overhovedet noget arbejde jeg må søge ind til?

Jeg er klar over, at jeg ikke kan være kassedame, men hvad med et let arbejde som kosmetolog-hjælper eller tøjbutiks-hjælper?

For det siger jeg tak for hjælpen og håber på, at I kan hjælpe mig!

SVAR:

Der er regler for unges arbejde, og efter disse regler kan du udmærket tage nogle timers daglig arbejde hos en kosmetolog eller som medhjælp i en tøjbutik.

Du kan på emne nr. 342 læse, hvilke jobs du kan søge.

Du kan på emne nr. 362 læse, hvor meget du må arbejde.

Du kan kun tage arbejde, hvis dine forældre vil være med til det, for du står under forældremyndighed, indtil du er juridisk voksen, dvs. fylder 18 år.