Kan min samlever gennem 10 år adoptere min datter?

Min datter er 11 år og har ingen kontakt med sin far.

Jeg lever sammen med en anden mand og har gjort det siden hun var 1 år. Vi er ikke gift.

Kan han adoptere hende, når vi ikke er gift?

SVAR:

Din samlever kan godt adoptere din datter

Det kræves, at du og din samlever har levet sammen i mindst 2,5 år, og at din datter er opfostret hos dig og din samlever i mindst 3 år

En stedbarnsadoption kan normalt ikke tillades mod protest fra en forælder, der ikke har del i forældremyndigheden, hvis den pågældende inden for de sidste syv til otte år har haft kontakt med barnet.