Skal 15-årig betale for telefonsex på taletidskort?

Min søn på 15 år har været en tur i Merlin og købe sig en mobiltelefon med taletidskort: Dette har han gjort uden min viden.

Denne telefon har nu vist sig at blive årsag til et større virak, da han har været så letsindig at ringe til et 70 nummer, som har vist sig at have det man kalder "eksploderet takst" nemmelig 4.95 øre pr. 1/4 min.

Han sidder på nuværende tidspunkt med en regning på 222,75 kr., som er sendt til ham fra et firma som kalder sig DDT.

Mine spørgsmål til dig er følgende:

- Kan jeg som forældre, blive gjort juridisk ansvarlig for denne regning ???

- Kan han ????

Disse spørgsmål er lidt vigtige at få svar på, ikke kun for mig men også for andre forældre, da flere af udbyderne af mobiltelefoni, reklamere med salg af mobilløsninger til unge under 18 år, derudover reklamere flere af dem med sloganet " INGEN REGNING". I mine øjne er det falsk reklame!

SVAR:

Hverken du eller din søn kan gøres ansvarlig for regningen.

Forældre hæfter ikke for den gæld, som deres børn måtte stifte.

Hvis en telefonsælger lade din mindreårige søn købe et teleabonnement - og dermed stifte gæld for sine samtaler - så kan din søn kun dømmes til at betale for de samtaler, der kan siges "at være kommet ham til nytte".

Havde din søn fx fået kredit til at købe skolebøger, som han under alle omstændigheder skulle bruge, ville han kunne dømmes til at betale. Men det gælder ikke, når han har købt telefonsex eller spiritus på kredit, for sådanne varer vil aldrig kunne komme en mindreårig "til nytte"!

Send telefonselskabet et anbefalet brev, hvor du forklarer at din mindreårige søn på egen hånd - dvs. uden dit vidende eller din tilladelse - har stiftet telefongæld, men at en sådan aftale er ugyldig efter  værgemålslovens § 45, og at din søn derfor skal have sine penge tilbage mod at aflevere telefonkortet.

Tilføj at telefonsex aldrig kan siges at komme en mindreårig "til nytte", jf. samme lovs § 45 stk. 1 sidste pkt.

Af bevismæssige grunde bør du beholde en kopi af brevet.