Er der nogen faldgruber ved at blive far til et barn i et lesbisk forhold?

Jeg er blevet spurgt af et gift lesbisk par, som jeg holder meget af, om jeg vil være far til deres barn. De søger ikke blot en sæddonor, men en aktivt deltagende far. Jeg er selv på et punkt i mit liv, hvor jeg gerne vil have børn. Vi har talt tingene rimeligt igennem og er ganske på bølgelængde om børneopdragelse mm.

Jeg er enlig med en ganske god økonomi. Af hensyn til barnet, har vi besluttet, at jeg flytter ind i samme andelsforening, som de bor i.

Jeg er naturligvis klar over, at selv de bedste intentioner ikke nødvendigvis kan holde, og derfor vil jeg godt vide, hvilke faldgruber, et sådant arrangement kan indebære.

SVAR:

PAS PÅ, for du risikerer helt bogstaveligt at stå i en juridisk meget vanskelig situation, såfremt jeres gode relationer går i stykker på et tidspunkt

Bliver du far til et barn, som en af de to lesbiske piger er mor til, kan du på ingen måde være sikker på, at du også bliver udlagt som barnets biologiske far. Hun kan ganske enkelt nægte at give oplysninger om, hvem der er eller kan være far til barnet, og i så fald bliver der slet ikke udlagt nogen biologisk far. I stedet får hun forældremyndigheden alene.

Rent juridisk har du ingen mulighed for at starte en faderskabssag!

Ligeledes kan hun også vælge at give statsamtet den rigtige oplysning, nemlig at du er barnets biologiske far. Men det er hende - og kun hende - der får forældremyndigheden, og du har ingen mulighed for at få del i den, medmindre hun frivilligt vil være med til det.

Hvis du bliver udlagt som barnets biologiske far, kan du forpligtes til at betale børnebidrag i de næste 18 år, men du har intet at sige hvad angår barnet.

Skulle jeres forhold gå i stykker før fødslen, risikerer du at være far til et barn, som du aldrig får samvær med, men som du skal betale bidrag til de næste 18 år.

Du har ingen mulighed for på forhånd at aftale dig ud af de forskellige situationer. Det vil være uden nogen juridisk virkning overhovedet at indgå en aftale om, at du skal udlægges som far og have fælles forældremyndighed, når barnet er født - eller en aftale om, at du ikke skal betale børnebidrag.