Har jeg fradragsret for børnebidrag fra separationen og frem til samlivsgenoptagelse?

Først tak for en god hjemmeside. Jeg har fået svar på de fleste af mine spørgsmål nu og mangler bare dette:

Jeg blev separeret i februar 2013, men vi ophævede separationen efter 3 måneder ved at genoptage samlivet.

Mit spørgsmål er, om jeg kan trække de børnepenge fra i 2013-skatten, som jeg betalte i den periode vi var separeret, og om jeg kan trække konfirmationsbidrag, som faldt i samme periode.

SVAR:

Du har fradragsret både for de almindelige børnebidrag og for konfirmationsbidragene.

Fradragsretten for børnebidragene bortfalder fra samlivsgenoptagelsen, men ikke med tilbagevirkende kraft. Dette følger af en landsskatteretskendelse fra 1974 (lsr 1974.79)

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.