Kan mit barnebarns far forhindre, at mit barnebarn får pas og dermed ikke kan komme med på ferie med mig i udlandet?

Min datter er alene med 2 børn. Der er fælles forældremyndighed.

Nu er det sådan, at mit barnebarn skal med os på ferie, og skal have nyt pas, men hendes far vil kun skrive under på ansøgningen, medmindre min datter selv kommer ud til ham med ansøgningen, men det er sådan at hun kan ikke køre bil, da hun har været ude for et bil uheld. Det ved han alt om. og jeg må ikke komme der ud siger han.

Kan det være rigtigt, at han kan ødelægge mit barnebarns ferie.

Og hvad skal jeg gøre for at hjælpe mit barnebarn.

SVAR:

Politiet kan tillade, at pas udstedes uden samtykke fra faderen, når ganske særlige omstændigheder taler for pasudstedelsen.

I skal skriftligt forklare politiet faderens tåbelige begrundelse for protesten mod passet, og så håbe på, at politiet giver tilladelse. hvilket bestemt ikke er sikkert.

Hvis det lykkes for faderen at forhindre, at barnebarnet kommer med på ferie, kan og bør jeres datter søge om at få eneforældremyndigheden, således at han ikke kan udøve chikane i fremtiden

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600