Hæfter en 17-årig for en restskat på 17.000 kr.?

En ung på 16-17 år har haft to fritidsjob.

Nu viser det sig, at arbejdsgiver trods udlevering af skattekort (ikke frikort) ikke har trukket skat - og skattevæsenet har opgjort den samlede restskat til 17.000 kr.

Hæfter en ung for en sådan gæld, når unge normalt ikke kan stifte gæld.

Hvis ja, kan den unge så gå til arbejdsgiveren og få vedkommende til at betale hele eller noget af beløbet, da det er vedkommendes fejl, at restskatten er opstået.

Svar:

Ja, det gør den unge. Han hæfter for restskatten.

At arbejdsgiveren har undladt at trække skat, kan arbejdsgiveren blive straffet for. Men det giver ikke den unge lønmodtager mulighed for at få noget af sit skattekrav dækket af arbejdsgiveren.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk