Hvad skal vi være enige om, når vi har fælles forældremyndighed?

Min eksmand og jeg har fælles forældremyndighed over vores 2 børn på 8 og 11 år. Børnene bør hos mig 10 dage og 4 dage hos deres far.

Er nogen af os forpligtiget til at "spørge om lov" til at tage børnene med på ferie i udlandet?

Jeg har svært ved at gennemskue, hvilke "områder" jeg ikke selv må træffe beslutninger om som bopælsforælder, når der er fælles FM. Kan du nævne større områder, hvor begge parter skal være beslutningstagere?

SVAR:

Du kan som bopælsforælder træffe afgørelse om overordnede forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet bopælen skal være. Du træffer således bestemmelse om den direkte daglige omsorg, daginstitution, skolepsykolog, almindelige lægeundersøgelser og behandlinger, børnesagkyndig rådgivning, fritidsaktiviteter, der ikke er risikobetonede, og indenlandske flytninger.

I skal fortsat være enige om væsentlige beslutninger vedrørende børnenes liv, f.eks. væsentlige medicinske indgreb, valg af skoleretning og videreuddannelse, skolefritidsordning, risikobetonet fritidsaktivitet, som f.eks. dykning, boksning, motorsport, bjergbestigning e.l., hvor der er stor risiko for skader, religion, navnevalg, pas og flytning til udlandet, herunder Færøerne og Grønland.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus