Hvem skal have uddannelsesbidragene udbetalt?

Jeg har et barn, der fylder 18 år, og som stadig går i skole.

Jeg vil søge om uddannelsesbidrag, og vil i den forbindelse gerne vide, hvem et evt. pålagt uddannelsesbidrag skal udbetales til. Til barnet eller forsørgeren, hvor barnet bor ?

Svar:

Et såkaldt uddannelsesbidrag skal udbetales til den anden af den unges forældre, hvor mærkeligt det end kan lyde. Men selv om bidraget skal udbetales til den unges forælder, skal pengene bruges til den unges forsørgelse m.v., og bidraget påvirker den unges eventuelle frikort i negativ retning, for det er en skattepligtig indtægt hos den unge.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk