Må min mor give afgiftsfri gaver i samme år, som hun skifter det uskiftede bo?

Min mor sidder i uskiftet bo, og har for nyligt solgt sin ejendom. Hun ønsker at give sine børn og børnebørn den årlige skattefrie gave 53.900 kr.

Hvis hun gør det inden længe, vil det få betydning for et skifte af det uskiftede bo senere på året???

Svar:

Din mor kan godt give afgiftsfrie gaver til børn og børnebørn i det år, hvor det uskiftede bo skiftes.

Gaver har blot den betydning, at det uskiftede bo vil være mindre, når boet senere skal skiftes.