Har min datters mor krav på at deltage i konfirmationsfesten?

Jeg håber, at I kan oplyse, hvilke regler der er gældende i forbindelse med fælles forældremyndighed / konfirmation.

Konkret er situationen den at jeg er skilt og min datter bor hos mig og min forlovede. Af mange årsager ønsker jeg ikke at være i samme rum som min datters mor.

Vi er ved at planlægge konfirmation og jeg vil gerne vide hvorvidt hende mor har KRAV på at være med til konfirmationsfesten. ?

Jeg har foreslået min datters mor deltager i kirken og så holder en "efter konfirmationsfest" for sin egen familie, frem for en fælles fest, hvor der formentlig er en dårlig atmosfære.

SVAR:

Moderen har ikke nogen juridisk ret til at deltage i festen.

Hun kan som reaktion kræve den fælles forældremyndighed bragt til ophør, men hun vil formentlig ikke få noget ud af en sådan sag.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus