Kan der laves lønindeholdelse på 60%?

Er det korrekt, at kommunen kan lave en lønindeholdelse på 60% på grund af ubetalte børnebidrag?

Så vidt jeg ved, så er det maximale Told og Skat kan trække på 20%.

Svar:

Det er korrekt, at der kan indeholdes mere end 20% ved inddrivelse af skyldige bidrag, men der skal ifølge inddrivelseslovens § 6 altid overlades skyldneren det nødvendige til eget og familiens underhold.

Rådighedsbeløbet skal være på ca. 3.000-3.500 kr. om måneden pr voksen i husstanden, og ca. 1.000 kr om måneden pr barn i husstanden.

Det kan du læse mere om på emne nr. 644 Kan lønnen røres?

 Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus