Skal jeg betale børnebidrag, når moderen bildte mig ind, at hun brugte p-piller?

For 2 år siden havde jeg en såkaldt engangs affære med en udenlandsk kvinde bosat i Danmark. Kvinden nævnte specifikt, at hun brugte prævention (p-piller). Efter denne ene aften har jeg ikke yderligere kontakt med kvinden indtil jeg blev ringet op af kriminalpolitiet ca. 8 måneder efter, som fortæller, at det drejer sig om en faderskabssag fra den pågældende kvinde. Jeg bliver dømt som fader til barnet ved byretten på baggrund af en blodprøve. Nu har jeg modtaget en skrivelse fra statsamtet om, at kvinden vil have højest muligt børnebidrag.

Har jeg nogen mulighed for at undgå eller få nedsat børnebidrag, hvis det kan bevises at kvinden bevidst har givet oplysninger omkring brug af prævention med det formål at føde et barn i Danmark og udnytte muligheden for et betydeligt børnebidrag fra en mand med en indkomst over gennemsnittet.

Jeg føler mig ærligt talt bondefanget, hvis jeg skal betale børnebidrag til dette barn, som jeg absolut ingen relation eller interesse har i, i de næste 18 år. Er der ikke noget i dansk lov om 'forsætlig' eller 'med overlæg' som kan hjælpe ?

Svar:

Der er ingen mulighed for at slippe for bidrag. Du har forsørgerpligten over dit barn - uanset om du har været sammen med moderen 1 eller 100 gange - og uanset om moderen bevidst løj om prævention. Du kunne have sikret dig. Når du i stedet valgte at tro på hendes oplysninger om prævention, ja så må du leve med konsekvensen heraf.

Med venlig hilsen

Anne Broksø

RET&RÅD, Hillerød