Må min mormor give min hustru en afgiftsfri gave på 20.500 kr. eller 58.700 kr.?

Jeg er i den heldige situation, at jeg har en meget gavmild mormor.

Mit spørgsmål er følgende:

Begge mine forældre er døde. Min mormor vil nu give min hustru en penge gave. Hvor står må den være?

Er det kr. 20.500,- eller er det kr. 58.700,-

Vi vil jo nødig gøre noget der ikke er lovligt og loven omkring dette er lidt indviklet. Det ene sted står der kr. 20.500 og det andet sted står der  kr. 58.700 (2010 satser)

Svar:

Gaver til børnebørns ægtefæller er indkomstskattepligtige, og din hustru skal derfor betale mellem ca. 37% og 52% i skat af gavebeløbet. Der er ikke noget bundfradrag.

Det er kun gaver til børns eller stedbørn ægtefæller, der er omfattet af gaveafgiftsreglerne. Det afgiftsfri bundfradrag er i 2010 20.500 kr., hvis barnet eller stedbarnet lever, og ellers 58.700 kr.

Det er uden betydning for afgiftsreglerne, at din mor er død.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne
Sankt Knuds Torv P/S

Ryesgade 31
Postboks 5009
8100 Århus C
Tlf.: 8613 0600
Fax: 8613 1500