Hvordan slipper min kæreste ud af det fælles lejemål sin tidligere samlever?

Min kæreste har levet sammen med sin tidligere samlever i 20 år. De står begge på kontrakten til en lejebolig. Min kæreste vil meget gerne ud af dette lejeforhold, men hans eks stritter i mod. Han har nu ved henvendelse til boligselskabet udfyldt en blanket, hvor han frasiger sig retten til lejeboligen. Boligselskabet fremsender efterfølgende brev til eks'en, hvor hun skal acceptere at overtage lejemålet. Det er vi temmelig sikre på, at hun ikke gør, da hun ikke vil give slip.

Hvad kan min kæreste gøre?

Er han "stavnsbundet" til boligen?

Svar:

JA! og NEJ!

Boligselskabet er ikke forpligtet til at acceptere en opsigelse fra den ene af de to personer, der har lejet boligen.  I stedet skal lejemålet opsiges i sin helhed.

Hvis den tilbageblevne lejer ikke vil være med til at opsige lejemålet, skal den pågældende bekræfte at stå alene for lejemålet. Men vil den tilbageblevne lejer heller ikke være med til det – og bekræfte det over for udlejeren – må den fraflyttende lejer udtage stævning og køre en retssag mod sin hidtidige samlever.

Den tilbageblevne lejer kan dømmes til at opsige sin del af lejemålet eller til at hæfte alene for hele lejemålet, men en sådan retssag er udlejeren uvedkommende. Det er udelukkende en sag mellem de to lejere