Kan jeg tvinge faderen til at have samvær med vort barn?

Jeg skal nu her have et barn - eller det vil sige, at jeg er i 21. uge, så det er først til marts.

Faren (x-kæreste) er desværre kommet til den konklusion, at han intet vil have med barnet at gøre - dvs. at mit barn ikke skal lære sin far at kende.

Hvad kan jeg gøre for at tvinge ham til at bruge tid sammen med sit barn, så barnet kan lære ham at kende.

Det skal siges, at jeg selv er opvokset uden min egen far og uden kendskab til ham - det syntes jeg ikke var sjovt, og det kan jeg absolut ikke byde mit barn.

Svar:

Du kan desværre ikke tvinge barn og far til samvær!

Det eneste du kan gøre er at give faderen løbende information, billeder mv. af barnet og håbe på, han vågner op, når han først ser vidunderet.

Men juridisk kan du ikke tvinge faderen til at se barnet.

Med venlig hilsen

Anne Broksø

RET&RÅD, Hillerød

retraad.gif (5798 bytes)