Må vore ægtefæller få afgiftsfri gaver fra vores mormor?

Vi er tre børnebørn, som hvert år i januar måned får udbetalt afgiftsfri gaver fra vores mormor. Vores mor er død og var eneste barn. Vi får udbetalt mellem 40.000 - 45.000 kr. hver.

Vores spørgsmål er, om og hvor meget vores ægtefæller evt. kan få udbetalt årligt?

Svar:

Der kan gives afgiftsfri gaver til børns og stedbørns ægtefæller på  25.000 kr. i alt i 2023.

Børnebørns ægtefæller er ikke nævnt i boafgiftslovens regler om gaver, og de skal derfor betale indkomstskat af gaverne.

Med :-) hilsen