Er et ustemplet gældsbrev juridisk bindende?

Er det nødvendigt med en stempelafgift på et rentefrit familielån for at gøre gældsforholdet juridisk bindende, og hvad sker der hvis man ikke stempler gældsbrevet?

Svar

Gældsbreve skulle indtil d. 01.01.2000 stemples med 3 promille af hovedstolen, dog skulle der ikke betales stempel, hvis stempelbeløbet var på under 50 kr. Gældbrevet er juridisk bindende, selv om det ikke er stemplet. En overtrædelse af stempelpligten blev normalt straffet med en mindre bøde.

Hvis gældsbrevet oprettes efter d. 01.01.2000, skal det slet ikke stemples