Hvor gyldigt er vort børnetestamente?

Kære Brevkasse.

Jeg er en pige på 24 år, som har en datter på 2 år. Jeg bor sammen med barnets far. Jeg har netop modtaget bilaget om børnetestamente, og vil gerne vide hvor gyldigt det er.

Jeg har lidt af en fødselspsykose i 1 1/2 år, og p.g.a. mange omstændigheder, har min datter boet hos mine forældre lige siden, og det har været verdens bedste løsning, og det hele fungerer heldigvis bare perfekt sådan.

Mit problem er nu: Eftersom min datter har boet hos mine forældre i så lang tid og de sociale myndigheder er helt inde i denne sag, vil der så blive taget hensyn til alt dette, når vi begge har skrevet i børnetestamentet, at det er vores ønske, at skulle der ske os begge noget, så skulle vores datter bo og opdrages hos mine forældre?

Er det ikke oplagt, at datteren så må bo hos bedsteforældrene, især p.g.a. de omstændigheder, der har spillet ind?

På forhånd tak.

Svar

Når du og barnets far opretter et børnetestamente, hvor I peger på de personer, I anser for bedst egnede til at varetage jeres datters videre opvækst og uddannelse, så skal statsamtet følger jeres ønske, medmindre der er tungtvejende grunde til ikke at gøre det. Og efter det oplyste vil jeres datter med overvejende stor sandsynlighed komme til at bo hos dine forældre, såfremt du og pigens far skulle dø, inden hun bliver juridisk voksen, dvs. fylder 18 år.

Sørg for at gemme jeres (daterede og personligt underskrevne) børnetestamente et sted, hvor det med sikkerhed kommer frem i tilfælde af jeres død, fx sammen med jeres private papirer og i en kuvert, hvor der står: "Skal sendes til statsamtet... (adressen) i tilfælde af vor død".

Du kan eventuelt give dine forældre en kopi af børnetestamentet og forklare dem, hvad du og pigens far ønsker i den situation, at I begge dør, fx ved en trafikulykke. Men forklar eventuelt samtidigt, at dine forældre i den situation kan få en økonomisk fordel, såfremt de siger "ja tak" til at sørge for jeres datter, men undlader at overtage forældremyndigheden. I så fald får de nemlig udbetalt et månedligt plejetillæg, og dermed kan jeres datter få nogle bedre økonomiske vilkår, end hvis hendes såkaldte reserveforældre skulle betale hendes videre forsørgelse og uddannelse af egen lomme.