Skal vi som ugifte samlevende oprette nyt testamente på grund af den nye arvelov?

Vi købte i 2005 et testamente for samlevende med børn hos jer.

Jeg vil gerne vide, hvordan vi står i forhold til, hvis en af os dør nu, hvor der fra 2008 er nye regler for samlevende, som har lavet testamente?

Skal der laves et nyt eller hvad, og hvad er de nye regler?

Svar

Fra d. 01.01.2008 trådte den nye arvelov i kraft og en af nyskabelserne er de udvidede samlevertestamenter for ugifte samlevende, som medfører, at samleveren arver 7/8 af afdødes formue, og at samleveren kan kræve suppleringsarv op til 680.000 kr. (2012)

Efter min vurdering må de gamle testamenter, hvor ugifte har begunstiget hinanden mest muligt i henhold til den til enhver til gældende arvelovgivning, som udgangspunkt  fortolkes som udvidede samlevertestamenter, således at samleveren automatisk får de ovennævnte fordel, uden at det er nødvendigt at oprette nyt testamente.

Der er dog andre, som er af modsat opfattelse, så hvis I vil være helt sikre, bør I oprette et nyt udvidet samlevertestamente - se formular nr. 245 US.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus